Корисна інформаціяПРОФІЛАКТИКА ДИСЛЕКСІЇ ТА ДИСГРАФІЇ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

ПРОФІЛАКТИКА ДИСЛЕКСІЇ ТА ДИСГРАФІЇ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Для розвитку слухового сприйняття

Для розвитку слухового сприйняття важливо використовувати ігри, завдання мають на меті формування слухового уваги: “Вгадай хто це”; навички визначення напрямку звуку: “Де подзвонили”, “Вартовий”, “Піжмурки з голосом”; розрізнення сили й гучності звуку: “тихо-голосно!”, “вловлює шепіт”. Необхідно розвивати у дитини почуття ритму, навчаючи повторювати заданий ритмічний малюнок (ударами, відстукуванням), порівнювати серії ударів, що предʼявляються послідовно. Таким чином, ми розвиваємо і мовне, і позамовне слухове сприйняття дитини.

Для розвитку фонематичного слуху

Для розвитку фонематичного слуху дитини слід навчати порівнянні простих фраз; виділення і запамʼятовування певних слів в ряду інших (подібних за звуковим складом, різних за складом); вчити підбирати картинки, відповідні словами, починається на заданий звук; розрізняти окремі звуки в ряду інших звуків, потім – в складах і словах (подібних за звуковим складом, різних за звуковим складом). Діти повинні навчитися розрізняти слова, близькі за звуковим складом, але різні за змістом. Дітям старшого дошкільного віку можна пропонувати придумати речення із словами – квазіомонімами.

Розвиток зорового сприйняття

Розвиток зорового сприйняття з метою профілактики порушень читання і письма, має бути спрямоване на формування наступних умінь і навичок: знання “тілесної схеми”, вміння аналізувати предмет, його зображення, процеси порівняння, складання картинки, розрізаної на частини, конструювання за зразком, за поданням (наприклад, з паличок), вміння бачити графему і її точне розташування, запамятовування елементів букв, розрізнення букв, що мають однакові елементи накреслення, дописування елементів букв і тощо.

Останнім часом дистрафія – стійке порушення письма, яке полягає в заміні і спотворенні букв, – стала досить поширеною проблемою початкової школи. Педагоги дійшли висновку, що профілактику дистрафии потрібно проводити якомога раніше, з того моменту, як тільки дитина починає знайомитися з графічним зображенням букв.

Основне заняття дитини дошкільного віку – гра. Ось кілька ігор, які допоможуть вашій дитині вивчити і запамʼятати графічні зображення букв:

Розвиваємо тактильні відчуття. Для того, щоб дитина краще запамʼятала графічний образ букв, корисно навчити його дізнаватися букви тактильним способом. Для цього дорослий вказівним пальцем «малює» букву на руці, щоці або спині малюка. Малюємо букви в повітрі. Цікаво і корисно «малювати» букви в повітрі вказівним пальцем або всією рукою, ніби диригуючи.

Заняття на прогулянці. На прогулянці намалюйте паличкою на землі букви або склади або викладіть їх з шишок, камінчиків, жолудів або прутиків. Намальовані на землі букви можна читати, одночасно крокуючи по ним.

Гра з фарбами і водою. Запропонуйте дитині пограти в художника і пензлем намалювати великі яскраві літери. Або, замість фарби, змочивши вказівний палець в воді, намалювати літери на поверхні столу. Не забувайте також про кольорових крейді, якими можна малювати на асфальті. Велике задоволення приносить дітям малювання на запітнілому вікні.

Гра з пластиліном. Зліпити з дітьми букви з пластиліну, а потім прикріпіть їх на гладкі дощечки, які пізніше можна буде використовувати для тактильного дослідження. Попросіть дитину закрити очі і спробувати на дотик визначити, яка це буква. Вдома дитина може разом з дорослими виліпити букву з тіста, а потім спекти з них печива.

Гра зі рахунковими паличками або мозаїкою. Діти із задоволенням викладають букву з рахункових паличок або мозаїки,

Букви з дроту. Дорослий може навчити дитину робити букву. Дорослий може навчити дитину робити букву, згинаючи тонкий дріт в різних напрямках. Букви з дроту відразу оживають: вони можуть ворушити «ручками» і «ніжками», кланятися і навіть ходити по доріжці. Разом з дитиною складайте кумедні історії з життя букв.